Osudové knihyPríbehy knižných hrdiniekRecenzie

RECENZIA: Abája – Kerstin Wenzel

Kniha Abája

sa mi hlboko vryla do pamäti a aj keď som ju čítala už dlhšie stále si na ňu spomeniem. Kniha bola perfektná! Miestami brutálna , plná násilia a krutostí, ale aj tak jej to neubralo na  pôvabe. Žiaľ, bola až príliš autentická a realistická. Zhltla som ju za jeden deň.  Mám rada knihy, ktoré majú obrovskú myšlienku a bravúrne spracovanie.

Abája je vrchný ženský čierny odev v arabských krajinách. Ženy si ním zakrývajú celé telo aj tvár.  Príbeh sa začína v Nemecku, kedy mladá a talentovaná Kerstin, pôvodom Nemka,  sa na diskotéke zaľúbila do Sýrčana, Mohameda,  ktorý tiež žil už roky v Nemecku. Naivne sa domnievala, že všetko čo jej hovorí jej milovaný je pravda a najmä to, že je liberálny moslim a zvykol si na Nemecko a kultúru. Šialene zamilovaná sa zaňho vydá a porodí mu veľa detí. Jej život sa však skomplikuje, pretože manžel Mohamed po sobáši začne čoraz častejšie navštevovať mešitu, začína sa  modlievať každý deň  berie islam čoraz vážnejšie  a všetky striktné pravidlá prenáša na mladú rodinu.

Začne úbohej Kerstin všetko zakazovať a nariaďovať ako sa má správať.  Kerstin z lásky k Mohamedovi konvertuje na islám. Mohamed je veľmi krutý človek, ktorý  svojím životným štýlom salafistu ( prívrženec radikálneho smeru islamu) ničí mladej Kerstin život a traumatizuje ju. Už v Nemecku má s ním mladá žena veľké problémy. No Mohamed ju zase presvedčí sladkými slovami, aby sa k nemu vrátila. Kerstin si neuvedomovala, že Mohamed má veľké psychické problémy a je skutočne psychicky nevyzretý človek.

Všetko sa komplikuje s príchodom detí. Mladá Nemka stratila 20 rokov krásneho mladého života po boku psychicky narušeného a krutého tyrana. Dokonca strávila s ním  posledné roky manželstva  v Dubaji, kde nesmela vychádzať na ulicu. Mladá žena sa však nevzdala a každý deň  bojovala so svojím osudom a postavila sa mu čelom. Jej muž, Salafista, však nikdy neprestal a nikdy ju nespravil šťastnou. Kniha opisuje jej veľmi ťažký život po boku sýrskeho salafistu a fundamentalistu, ktorý stavia príkazy viery nad humanistické správanie. To, ako kniha dopadne a čo všetko si musí Kerstin so svojimi malými deťmi vytrpieť, sa dočítate v napínavej a strhujúcej knihe Abája.

Niektoré scény  sú kruté. Niekedy som nemohla ďalej čítať a musela som si dať pauzu v čítaní, ale spletitý príbeh ma úplne uchvátil. Nad niektorými kapitolami len prevraciate očami, a divíte sa, že také niečo sa medzi nami v spoločnosti vôbec deje. Deje sa to,  len všetci akoby mali zatvorené oči a nechceli nič vidieť. Kniha je veľmi dynamická, pútavá a poučná. Vystríha  a varuje všetky ženy, ktoré by sa chceli vydávať za muža z inej kultúry a náboženstva. Pretože život s diametrálne odlišným človekom, je naozaj veľmi komplikovaný a niekedy je koniec fatálny.

Milujem knihy s autentickou tematikou, ktoré odzrkadľujú silu a odhodlanosť žien v ťažkej pozícii. Vždy si potom pomyslím, ako dobre mi je, keď netrpím ako ony  a nezažívam denno- denné peklo.