Očami kritika

Monika Wurm – Slzy predaných dievčat

Monika Wurm
Slzy predaných dievčat
——————-
ÚVOD:
Aký máte názor na pašovanie migrantov? Poznáte nejakého kto sa dostal do krajiny ilegálne? Keďže mám bohaté skúsenosti s prácou s cudzincami v zahraničí, mala som príležitosť spoznať veľa ľudí s rôznym osudom.
Niektoré bolí úsmevné, iné zas smutné plné strastí. Jednou takou je aj knižná hrdinka Malaya.
ROZBOR DIELA:
Dej nás zavedie na Filipíny, kde sa začína príbeh. Predstaví nám Malayu ktorá sa živí zbieraním odpadkov na skládke…

„Nemala som prakticky nič a zároveň tak veľa. Nikto mi nemohol to ničotné nič vziať. Mojím šťastím bolo, že som nemohla nič stratiť“

Autorka veľmi pekne vystihla situáciu prostých ľudí, citovej aj materiálnej väzby, že čím si človek viac vytvára vzťahy a obklopuje sa materiálnymi vecami na ktorých mu záleží, tým je ľahším terčom. Rovnako opis Filipín, najnižšej vrstvy aj rozmýšľanie a pohľad na život ľudí bol napísaný vierohodne, až má čitateľ občas pocit, akoby tam naozaj bol.

Keďže je toto autorkina druhá kniha, na začiatku (asi prvé 2kapitoly) cítiť začiatočnícky štýl, ktorý sa ale postupne vytráca. Trocha mi vadili výrazy: ničomník, podliak, lotor, ktoré sú síce gramaticky správne a sú synonymami…treba si ale uvedomiť, že príbeh rozpráva 16ročné dievča, navyše z jednoduchého prostredia, takže takéto vyjadrovanie je úplne v poriadku. Ibaže ako sa vyvíjala Malaya, čakala som že aj jej slovník sa trochu zmení. Pri niektorých opisoch, hlavne pri hrubom násilí, by som kľudne použila nadávku: napríklad „ty skurvysyn“ pretože by to bolo vzhľadom na scénu vierohodnejšie.

Finančná a ekonomická situácia ľudí na Filipínach je častokrát v katastrofálnom stave až tak, že rodičia sú nútení predať svoje deti mafii s bielym mäsom na orgány, dievčatá do háremov alebo bohatým mužom ktorí si takto zadovážia luxusné spoločníčky. Ide o bežnú vec ktorá je na Filipínach stále aktuálna. Autorka opísala za akých podmienok prevážajú malé dievčatá (12-14 ročné) a tým opäť otvorila tabuizovanu tému.

„V živote je všetko zlé aj na niečo dobré. Treba si iba počkať na správnu chvíľu.“

Charakter Malaye sa skúsenosťami vyvýja, nechýbajú prirodzené omyly a životné situácie ktoré formujú každého človeka. Ja ale vyzdvyhnem Arvina. Bravúrne prepracovaná postava z psychologického hľadiska. Čitateľom sa na prvý pohľad môže javiť ako negatívna postava, ktorú sa na konci budete snažiť pochopiť. Ja by som ho prirovnala k Adelovi z Pakistanskej princeznej. Pri jeho celkovom konaní je opäť otázka, čo všetko si človek musel prežiť aby dokázal spáchať na žene najhorší čin, aký mal osud a ako ho detstvo v takom chudobnom prostredí ovplyvnilo. Pritom si zachoval akúsi zvrátenú túžbu po láske. Láska je mocná čarodejnica a pod jej oparom človek dokáže aj obetovať život. Toto len dokazuje pozadie jeho prežívania a útrap v živote. Hlavne tu je škoda že sa autorka rozhodla pre štýl písania v 1.osobe, tým pádom si prečítate len subjektívny pohľad. (Ak by sa do budúcna rozhodla autorka pre revydanie, silno odporúčam doplniť Arvinov život, pretože ako charakter s takým prežívaním a činmi je najpotencionalnejšia postava zo všetkých)

Keďže dokážem čítať medzi riadkami, pre mňa boli takmer všetky dejové linky predvídateľné a pri každom sa mi potvrdil môj odhad. Napriek tomu bola kniha napísaná plynule, dobre sa čítala, bez trhlín a všetky otázky do posledného zodpovedané. Na to, že je to autorkina druhá kniha je to vynikajúca práca.

Je známe že Monika pravidelne cestuje do Emirátov. Predstavené sú miesta, klíma aj ekonomická situácia. Nastavené je zrkadlo protipólov najbohatších štvrtí a chudobnej vrstvy, ktorí si nevedia dovoliť ani základnú zdravotnú starostlivosť. Príslovie „nie je všetko zlato čo sa blyští“ tu nadobúda reálny, doslovný význam. Veľmi sa mi páčil opis domov v Dubaji, ako je riešená klimatizácia či zavlažovanie, význam chýbajúcich kľučiek na oknách aj dresscode žien.

„Muž Arab ktorý naozaj miluje svoju manželku neznesie pomyslenie že by sa na ňu pozeral iný muž. Musí ju chrániť pred ich nemravnými pohľadmi a hriešnymi myšlienkami „

Čím viac mám skúsenosti, tým viac si všímam drobné nedostatky v texte. Vytknem tak OPAKOVANIE INFORMÁCIÍ NA KRÁTKOM ÚSEKU: na začiatku bola opísaná informácia napríklad: šofér Aziz, Salah ktorý si ma vydražil… Netreba zakaždým zdôrazňovať údaj ktorý už bol povedaný. Mozog čitateľa si dokáže na základe opisu scény (ktorá mi občas chýbala, namiesto toho sa opakovala informácia) spomenúť na vzťah postáv k dejovej linke a následne si ju priradiť.

Sexuálne scény: (nikdy som nečítala dlhší sex – vyše 1 a pol kapitoly) oceňujem že to nebolo len suché – predohra a hlavná scéna, ale pomedzi to sa udialo aj množstvo vecí a náznak tajomna. Nájdeme explicitné scény aj vyznanie vrúcnej lásky, takže vyznávači horúcich scén si určite prídu na svoje.

Napriek tomu že Dawid mal za sebou silný citový príbeh s ohrdnutou nevestou, nedokázala som si k nemu vytvoriť hlbší vzťah ako napríklad s Arvinom. Možno to bolo tým, že som ho nikdy nevedela odhadnúť a jeho citové výlevy a výbuchy zlosti boli ako na horskej dráhe. Žiadna žena by nemala byť vysvatená takému tlaku neustálych emócií. Je jedna vec mať prirodzené city ako pohon a druhá nelogicky vybuchnúť ako časovaná bomba pri každom partnerkinom výkyve. Priradila by som to k jeho povahe Araba, to však neznamená že aj s povahou nemožno pracovať. Inteligentný človek akým nepochybne hlavný hrdina bol to dokázal (síce kvôli láske) ale je príkladom pre mnohých ľudí, že sa nemožno vždy odvolávať len na charakter.

Monika ma predsa len dokázala prekvapiť v jednej veci – zdravotný stav Sary a jej pohnútky. Majstrovsky bez náznaku opisuje jej vyslovené myšlienky a konanie. Jej minulosť aj psychycký stav, zúfalstvo hraničiace s posadnutou nenávisťou napísala rovnako dobre ako Arvina.

Autorka nezabudla na dramatický skok ktorým načala záver. Opäť som čítala medzi riadkami ( je dôležité sledovať isté vodítka) a udalosti sa mi potvrdili. Napríklad, kto bol Malayin tajomný sledovateľ, vzťah dvoch bratrancov, vzťah doktora aj smrť Danila. Záverečné scény sa postarajú o vzrušujúci čitateľský zážitok plný akcie a napätia. Veľmi oceňujem že autorka neskĺzla do zvyčajného stereotypu ale zakončila príbeh potrebou pomoci a sebarozvojom. Perfektný ťah!
ZÁVER:
Monika Wurm sa radí medzi moje TOP autorky a napriek drobným chybičkám krásy som si prečítala príbeh na základe skutočných udalostí plný napätia a nových informácií. Ak máte radi literatúru faktu, cestopis, romantiku a napätie, táto kniha je stvorená pre vás. Pre mňa je od nej ďalším neoceniteľným klenotom.